Bewegen is gezond

Bewegen is gezond en nog leuk ook! Het staat onomstotelijk vast dat regelmatig bewegen een positieve invloed heeft op gezondheid en welbevinden. Of je nu jong bent of oud, sportief of minder sportief aangelegd, depressief of niet; dat geldt voor iedereen.



Sommige positieve effecten van lichaamsbeweging zijn direct al merkbaar, zoals het ontspannen en voldane gevoel na afloop. Andere effecten worden pas later duidelijk, zoals het verkrijgen of behouden van een gezond lichaamsgewicht, een goede conditie, minder last van ouderdomskwalen en een vitale uitstraling. Bewegen betekent ook gezelligheid door samen met anderen sportief actief te zijn. Ook biedt het de mogelijkheid andere mensen te Ieren kennen. Kortom, sportief bewegen is plezier waar je ook nog gezond van wordt!


Wat is een depressie?
Iedereen kent momenten van somberheid of verdriet. Meestal duren deze niet langer dan een paar dagen en hangen ze samen met tegenvallers of bepaalde gebeurtenissen. Als deze somberheid langer duurt dan wee weken wordt er gesproken van depressiviteit.

Bij een depressie is in de meeste gevallen sprake van een veelheid aan verschijnselen, waarbij de ernstige en langdurige sombere stemming vaak de belangrijkste is. Men voelt zich lusteloos, heeft nergens zin of plezier in en krijgt vaak problemen met slapen. Het nemen van initiatief vermindert en prestaties lopen terug. Vaak komen daar concentratieproblemen, soms schuldgevoelens, angst en gespannenheid bij. Angstgevoelens kunnen zich uiten in beverigheid, hartkloppingen of benauwdheid. Naast psychische klachten treden ook lichamelijke klachten op: pijngevoelens worden versterkt, er is sprake van vermoeidheid en vaak een zwaar gevoel in armen en benen. Depressieve mensen eten vaak met tegenzin en kunnen daardoor afvallen, maar ook het tegenovergestelde komt voor. Het denken, voelen en bewegen is vertraagd en / of verstoord.


Vormen van depressie
Onderscheid kan gemaakt worden tussen mildere stemmingsklachten en een echte depressie. Bij een depressie is het noodzakelijk dat u de huisarts raadpleegt. Naast lichaamsbeweging is behandeling nodig.


Bewegen en depressie
Regelmatig bewegen is, naast behandeling met medicijnen of gesprekken, voor mensen die een depressie hebben zeer aan te raden. Het versterkt uw lichamelijke conditie en het voelen van verbetering daarvan geeft energie en bevordert uw genezing. Verschillende zintuigen worden aangesproken (horen, zien en voelen). Ook wordt het sociale contact gestimuleerd. Uw kennissenkring kan zich op zich deze manier uitbreiden. Daarnaast wordt u van bewegen lichamelijk moe, waardoor u beter slaapt.
 

Geen zin...
Mensen met een depressie hebben soms minder zin in bewegingsactiviteiten. Dit kan samenhangen met de somberheid en lusteloosheid die kenmerkend zijn voor een depressie.

Wanneer u besluit te gaan bewegen, verwacht dan niet meteen dat u het "leuk" gaat vinden. Beschouw het als werken aan uw gezondheid. Wanneer u het ook nog plezierig gaat vinden betekent dit dat u op de goede weg bent.


Bewegingsadvies
Bij de keuze voor bepaalde bewegingsactiviteiten kunt u kiezen voor sporten spelvormen die u vroeger heeft beoefend. Daarnaast zijn sporten aan te bevelen, waarbij u gedurende een langere tijd in beweging bent, zoals wandelen, fietsen en joggen. Sport en bewegingsactiviteiten zijn ook aan te bevelen, omdat uw spieren zich kunnen ontspannen. U leert uw lichaam weer kennen en vertrouwen. Hierdoor kunt u grenzen verleggen en neemt uw zelfvertrouwen toe. De angst voor tegenslagen en mislukkingen zal afnemen.B

Bij stress klachten en sterke spierspanning zijn ontspannende activiteiten als tai-chi, yoga en samen wandelen of fietsen in de natuur, zwemmen, sauna en massage aan te raden. Deze activiteiten kunnen met name gezien worden als afwisseling met de inspannende activiteiten.

Zorg voor een rustige trainingsopbouw wanneer u begint met een nieuwe activiteit. Op deze manier heeft u minder kans op klachten zoals spierpijn, toename van vermoeidheid en toename van angst.

U zult merken dat sporten stemmingsverbeterend werkt. Mensen met een depressie zitten vaak in een vicieuze cirkel en deze kan met behulp van bewegen doorbroken worden. U zult een gevoel van onafhankelijkheid ontdekken.